Tilbage

 

 

2. dag

 

mandag
den 13/9-2004

 

 

Midttyskland

Den Engelske Kanal

Birmingham

2. dagen var dagen med de 5 lande og hovedsagelig en transportdag, 
så vi stod op kl. 540, der var morgenmad kl. 630
vi læssede bussen kl. 715, og der var afgang kl. 730.

6576 6577

Kort efter afgang passerede vi den hollandske grænse, 
og jeg tog et par billeder ud af forruden.

6578 6580

Thorkild fordrev noget af tiden med, at se efter om de containere vi så 
var godkendt af Bureau Veritas.

6583 6584

Efter ca. 45 min. passerede vi så grænsen til Belgien 
og efter endnu 1 times kørsel 
holdt vi vores formiddagspause på en rasteplads.

6586

Gad vide hvad der drikkes, er det mon frisktappet fra lastvognen?

6590

6588

Bag bygningerne ved rastepladsen gik nogle køer af racen Belgisk Blåhvid.

6591

   6593

Billeder ud af vinduet fra Belgien.

6596

Ca. 1123 passerede vi den franske grænse 
og en god halv time senere var vi ved betalingsområdet (til Eurotunnelen) i Calais. 
Derefter holdt vi en ultrakort tissepause inden vi skulle gennem paskontrollen. 
Alle skulle ud af bussen og igennem paskontrollen for at vise pas.

6597 6598

6600

Derefter ventede vi kun kort inden vi måtte køre frem til toget, 
 og hele bussen kørte ombord på toget. 
Vi kunne blive siddende i bussen eller gå udenfor for at strække benene, 
men der var ikke meget at se. Der var nogle små vinduer hvor vi kunne se ud, 
men kun på den første og sidste strækning var der noget at se, selve tunnelen var mørkelagt.

Eurotunnelen er ca. 51 km. og "lander" i England tæt på byen Folkstone. 
På det dybeste sted ligger tunnellerne 40 meter under havbunden og 
100 meter under havets overflade. 
Togenes maksimale hastighed i tunnellerne er 140 km/t.
Tunnellen blev indviet i 1994, ca. 200 år efter at en fransk ingeniør 
udtænkte ideen om en fast europæisk forbindelse 
med hestetrukne køretøjer mellem de to lande.

6602

Under overfarten passerede vi en tidszone så vi stillede vores ure 
til GMT plus en, da der stadig var sommertid.

Ca. en time efter vi var kørt på toget kunne vi så forlade det igen, 
og vi fortsatte vores færd.

6603

Et af lokomotiverne.

6605

6604 6607

Det blev efterhånden tid til vores middagspause. 
Vi holdt ca. 1 time ved Maidstone, 
det var tydeligt at der ikke var stor konkurrence, maden der var meget dyr.

6609

6608 6610

Vi benyttede noget af pausen til en lille gåtur på rastepladsens område 
og så bl.a. nogle sten med fossiler.

6612

6613

Derefter begav vi os atter ud på motorvejen med kurs mod London, 
vi kørte syd om byen, og var heldig med trafikken 
som kan være meget tæt og langsom omkring London.

6615

På et tidspunkt var vi tæt på Heathrow Lufthavn og der var mange fly i luften.

6618

Et farverigt indslag i trafikken.

6619

Syd for Northampton holdt vi vores kaffepause, 
vi morede os over englændernes opfindsomhed 
bl.a. en alternativ måde at børste tænder på uden tandpasta eller vand.

6620

Gad mon vide hvor vi er?

6621

Candy Floss i bøtter.

6622

6623  
6625 6627

6631 6632

Tæt på dagens mål konstaterede chauffør og guide 
at den engelske logik med hensyn til nummerering af vejene ikke er lig vi andres, 
og vi var derfor kommet lidt på afveje. 
Derfor fik vi en ekstra sightseeing og som for at fuldende det, 
var den nedkørsel til motorvejen vi så skulle have været på spærret og der var omkørsel. 
Billederne er taget ud af bussens vinduer.

6638

Ca. 1845 var vi ved hotellet, Quality (?) Hotel Birmingham. Vi havde da kørt 758 km. den dag.

6633 6634

6635     6637

Der var fjerpuder, så det var ikke forgæves, at vi selv medbragte en hovedpude.

6639 6640

Der var lige tid til en lille gåtur omkring hotellet inden aftensmaden 1930.

6641

6642

Til maden fik vi først Tomat – basilikum suppe.

6645 6646

Derefter fik vi Oksesteg med Yorkshire pudding,

6647

og til sidst fik vi Toffee og pecan ostekage 
(pecan: amerikanske valnødder).

6648 6649

Efterfølgende fik vi kaffe/te i tilstødende lokaler.

Tilbage