Tilbage til Vietnam forside

Hoi An - Saigon - Mekongdeltaet

DAG 10 HOI AN – SAIGON – MEKONG-DELTAET
Fly til Saigon (Ho Chi Minh), kørsel til Mekong-deltaet og sejlads i Mekong-deltaet
I dag går rejsen nu videre mod syd til Mekong-deltaet. Mekong betragtes som den ene af Vietnams to riskamrer. Det andet ligger omkring Den Røde Flod i det nordlige Vietnam.
Mekong-deltaet er dannet ved aflejringer fra den mægtige Mekong-flod, som har sin oprindelse i det tibetanske højland ca. 4.500km mod nord. Fra dens udspring bugter floden sig vej gennem Kina, Myanmar (Burma), Laos, Cambodja og det sydlige Vietnam, før den flyder ud i Det Sydkinesiske Hav. Mekongs vietnamesiske navn, Cuu Long, betyder ”Ni Drager”, der henviser til de ni delfloder som leder Mekong-flodens vandmasser ud i havet.
Vi begynder med at flyve til Saigon og kører derpå videre mod byen Can Be, der ligger i Mekong-deltaets landskab af frodige labyrinter af palmer, rismarker, bi-floder og kanaler. Og her findes netop det farverige og eksotiske Vietnam, som mange har set på billeder og drømmer om at opleve ved selvsyn. Derfor går vi i Can Be også ombord på en mindre båd og begiver os nu ud i det storslåede delta.
Forude venter en fantastisk sejltur ad floder og smalle kanaler, hvor livet går sin vante gang.
Risbønder arbejder i vand til knæene. Dette iført de karakteristiske spidse sivhatte. Generelt kan siges at Mekong-deltaet i høj grad er et område, hvor folk bor og arbejder på naturens betingelser, og fra båden kan vi følge med i det hele på nært hold. Ikke mindst fordi der også stadig foregår rigtig megen transport på floden.
Efter frokost fortsætter vi vores sejlads, hvor vi besøger en familie der blandt andet producerer rispapir. Dagens sejltur slutter i byen Vinh Long, hvor bussen venter for at køre os til vores hotel i byen Can Tho.
Der er denne dag inkluderet morgenmad og frokost.

Tirsdag den 15. marts 2011

Efter morgenmaden mødtes Lønne med "vores" skrædder og fik det sidste tøj.

Kl. 7.30 var alle tjekket ud. Og efter at det var tjekket, at de ting der var fyldt i skraldespandene, ikke var noget, der var glemt, kørte vi mod Da Nang og lufthavnen for at flyve med indenrigsfly til Ho Chi Minch City.

Da vi var kommet ombord på flyet blev der lidt panik: "moster" manglede. Louise og Heidi gik flyet igennem for at se, om hun havde sat sig et forkert sted; men hun var der ikke. Som den allersidste dukkede hun op, hun var blevet kaldt ind til et ekstra security tjek.

Efter en times flyvning ankom vi til Ho Chi Minch City.

Efter frokosten kørte vi til Uafhængighedspaladset. Det var præsidentpalads da Vietnam var delt i nord og syd.

Den gl. parlamentssal.

Strategi-rum.

Præsidentens kontor.

Præsidentens soveværelse.

Bibliotek.

Et kik ud af vinduet.

Vi sluttede af nede i kælderen.

Opgørelse og antal soldater i Vietnam den 29.6.1968.

Derpå kørte vi til hovedpostkontoret, der var Asiens første postkontor. Det er bygget i 1886.

Vi gik videre over vejen for at se katedralen. Da der var lidt tid inden de åbnede, gik vi lidt rundt i området.

Jeg er simpelthen imponeret, over den måde mange vietnamesere sidder på.

Så kørte vi mod Can Tho, en køretur på 3-4 timer.

Efter ca. 1 times kørsel, holdt vi en lille pause og kørte derefter resten i ét stræk.

Lotusblomster.

Vandkokosnødder - der er ikke "mælk" i.

Desværre er billederne sløret, de er taget ud gennem bussens vinduer.

Udsigt fra vores hotelværelse.

Kl. 19.30 mødtes de fleste af os, for at gå ud og spise sammen. Louise havde tidligere på dagen bestilt bord og mad til os, på en restaurant, der lå lige ned til vandet.