Tilbage til Vietnam forside

Halongbugten - Hanoi

DAG 5 HALONG-BUGTEN – HANOI
Sejlads i Halong-bugten, kørsel til Hanoi, lokal landsby og vanddukketeater
Til bådens stille vuggen og bølgernes sagte skvulpen vågner vi tidligt om morgenen hvor der bliver serveret kaffe og te. Senere stiger vi ombord i mindre både for at udforske Luon grotten og når vi vender tilbage til vores junke fortsætter vi blandt bugtens små øer, hvor vi undervejs lægger til og kan nyde udsigten fra nogle af toppene. Inden vi lægger til land, bliver der serveret brunch ombord. Det vil være svært at sige farvel til bådens utroligt venlige personale, der igennem et døgn har forkælet os, men det er tid at sætte kursen tilbage mod Hanoi. Undervejs stopper vi ved en af de mindre keramiklandsbyer vi passerer og ikke før sidst på eftermiddagen er vi tilbage på hotellet i Hanoi.
Der er denne dag inkluderet kombineret morgenmad og frokost på båden.

Torsdag den 10. marts 2011

Der var ændret lidt i programmet, så vi startede med morgenmad. Imens vi spiste sejlede vi hen til Hang Sun Sot Grotten, som vi skulle besøge.

Det sidste stykke blev vi sejlet i transportbåden.

For at komme ind i grotten skulle vi først op ad en del trapper.

Grottens "vægge" er sandsten. I regntiden er grotten oversvømmet, så i ca. 3 måneder om året er den lukket for besøgende.

Grotten er ret stor og bliver af og til brugt til klassiske koncerter. Den er også nogle gange brugt til teselskaber og bryllupper.

Det tog ca. 1 time at gå gennem grotten, der var 4-500 trappetrin.

Trainene ned til transportbåden var glatte, så derfor blev den røde løber rullet ud for os.

Tilbage på båden samledes vi i restauranten, og fik en lille demonstration i at lave figurer af grøntsager.

Derefter fejrede vi Kirsten, hun havde fødselsdag. Hun fik blomster og kage; kagen delte hun med os andre.

Det var blevet tid til at forlade båden, og vi blev sejlet det sidste stykke ind til havnen i transportbåden. Så kørte vi et kort stykke op i byen, hvor vi spiste vores frokost. Atter lidt sea food, hvorefter vi begav os mod Hanoi.

Vejene i Vietnam er ikke særlig gode, derudover må man kun køre 30 km/t. i byerne. Dexrfor tog det forholdsvis lang tid at køre strækningen mellem Halong og Hanoi.

Undervejs gjorde vi stop ved et keramikværksted/fabrik.

Thorkild fandt en hat-ven.

Thorkild blev "bidt" af en krappe under aftensmaden aftenen forinden...

Efter endnu noget kørsel holdt vi ind ved den ene af to Agent orange Projekter der findes i Vietnam. Det er en arbejdsplads, hvor man skal være offer for Agent Orange for at blive ansat.
Mange børn, der er født af forældre, der var udsat for Agent Orange under Vietnam-krigen, har forskellige former for handicap; så derfor findes der stadig mange ofre for forgiftningen.

Derpå kørte vi det sidste stykke ind til Hanoi. Der var bestilt billetter til os i Vanddukketeateret, og vi nåede lige at komme ind i salen da det startede.

Desværre sad vi på de allerbagerste rækker.

Efter vanddukketeateret kørte vi et godt stykke i byen hen til en restaurant, for at få vores aftensmad. Vi fik bl.a. salat med bananblomster i.

Det gik derefter tilbage til midtbyen, og vi tjekkede ind på vort hotel, det samme som vi boede på den første nat. Vi fik det samme værelse som sidst, og denne gang lykkedes det for os, at finde alle lyskontakterne.