Tilbage til De Vestindiske Øer forside

Ø-rundtur St. Thomas

Fredag den 12. februar 2010.

Halvdags tur på St. Thomas. Denne udflugt kører om formiddagen til forskellige steder på øen, bl.a. til Drakes Seat, hvor man har en fantastisk udsigt over Magens Bay og øen. Ligeledes besøg i Botanisk Have, St. Peter Great House, hvor Gislev byder på den lokale specialitet Banana Daiquerie mens vi nyder den smukke udsigt. Hjemkomst ved middagstid. Eftermiddagen er til fri disposition! De kan evt. nyde hotellets dejlige strand eller tilbringe dagen i Charlotte Amalie og følge krydstogtskibene i bugten og livet i gaderne. Om aftenen er der middag i hotellets restaurant.
Kl. 8.23 Kl. 13.00
Kl. 9.00 samledes vi for at tage på en lille udflugt - først kørte vi til den gamle danske kirkegård, der ligger i Hospitalsgade i Charlotte Amalie.

På denne sten står der:
guvernør på St. Thomas
født 1764 og død 1823
hans handlinger vidnede
stedse om hans høje værd.

Vi kørte videre til Valdemar Hill Drive, et udsigtspunkt hvorfra vi kunne se ned over Charlotte Amalie - der var ingen krydstogtsskibe i havnen denne dag. Desværre var der lidt diset.

En lille video af udsigten ud over Charlotte Amalie.

Næste stop var Sir Drakes Seat, legenden siger, at den engelske sørøver og adelsmand Francis Drake (1545-96) sad der og holdt øje med om fjenden/den Spanske Armada kom.

Der var udsigt til Margens Bay.

En agave har blomstret, og der var små spirer på blomsterstanden. En af dem står nu i en urtepotte i Danmark.

Vi kørte videre til St. Peter Great House, hvor de fleste fik sig en Banana Daquerie.

Vi gik en tur i haven og så på planterne og selvfølgelig også lidt udsigt.

Turen tilbage til hotellet gik ad en anden rute end den vi var kørt ud af og vi fik set lidt andet af øen, bl.a. var det meget tydeligt, at man havde "forlænget øen" for at få plads til en lang landings-bane ved lufthavnen.

Vi var tilbage på hotellet kl. 12.00, resten af dagen var der dømt afslapning. Vi startede med en lille pause på altanen, hvor vi sad og så på de badende, bl.a. Tom og Irma og nogle fisk vi fik øje på fra altanen.

Derpå gik vi op til den lille lokale købmand for at handle lidt.

Tilbage på hotellet spiste vi lidt frokost, hvorefter Thorkild slappede af med dagens The Avis.

Efter den værste middagssol vovede vi os ned i vandet, vi skulle jo passe på vores vinterblege hud.

Vi blev i vandet/på stranden nogle timer, vandet var så salt at Lønne svømmede så godt som aldrig før. På et tidspunkt gik vi en tur, vi så langt vi kunne komme rundt i bugten.

En lille video af noget af bugten.

2 stk. video: Thorkild på vej i vandet - først med briller - derefter har han fået dem af.

Kl. 19.00 var der fælles aftensmad; buffet med lokal mad. Derudover var der en musiker der spillede og sang for os.

Klik på kortet for at følge dagens rute og se, hvor nogle af billederne er taget.