Tilbage til De Vestindiske Øer forside

Byrundtur New York

Mandag den 8. februar 2010.

Efter morgenmaden heldags udflugt i New York. De ser 5th Avenue, Rockefeller Plaza, FN-bygningen, Empire State Building, kvarteret Harlem samt Central Park. Om efter-middagen besøges Lower Manhattan. Udflugten afsluttes med sejlads med middag ombord.

Efter en nat, hvor vi var vågen mange gange, stod vi op kl. 5.40. Vi havde da rigelig tid til bad, morgenmad m.v. inden vi skulle på udflugt.
Da vi skulle af sted, var der ikke kommet mindre end to busser for at køre os. Vi fyldte den ene og kørte mod det centrale New York - Manhattan.

Kort over det meste af dagens udflugt, "vores" hotel var ved stjernen.

Det blev en fantastisk tur - både hvad angik oplevelser, men også med hensyn til vejret. Der var solskin og klar blå himmel, godt nok koldt -2° C og ret blæsende.

Vores første "japaner-stop" holdt vi ved FN bygningen.

Hundelufter.

Næste stop var ved Central Park, lige overfor Yoko Onos lejlighed i hjørnelejligheden foroven. I parken overfor lejligheden er der lavet en lille mindeplads for John Lennon. Området hedder Strawberry Fields.

Endnu en hundelufter.

Det var lige ved denne dør John Lennon blev skudt.

Vi kørte videre ned gennem Harlem. Vi kørte blandt andet forbi denne statue af Harriet Tubman. Harriet Tubman blev født ca. 1820 som slave, da hun var 25 år, blev hun gift med en fri afroamerikaner - seks år senere frygtede hun at blive videresolgt og flygtede til Philadelphia, hvor slaveri var forbudt. Efter sin flugt var hun med til at skabe et netværk, der hjalp slaver fra syden til frihed i Nordstaterne eller Canada. Under borgerkrigen var hun aktiv som spion, og efter krigen var hun med til at oprette skoler for tidligere slaver.

For at komme graffiti i Harlem til livs, er der blevet malet "malerier"/graffiti af en kunstner. Mange af de gitre der bliver kørt ned, når butikkerne holder lukket er blevet malet, og det har hjulpet.

Vi kørte videre og kom bl.a. ned af 5th Avenue.
Næste stop var ved Rockefeller Center, det er der, byens juletræ står hvert år i december. Lige nedenfor er der en skøjtebane, hvor man kan købe sig en skøjtetur.

Vi skulle op på toppen/taget af Rockefeller Center, Top of the Rock Obervation Deck. Vi fandt indgangen, gik en enkelt etage op og tog elevatoren 67 etager op. Derefter var der rulletrapper og almindelige trapper helt op. Her betød det flotte vejr virkelig noget, der var en fantastisk udsigt.

Central Park, Hudson-floden og på den anden side af floden New Jersey.

Mange kunne lige få armen med deres kamera udenfor glasset.

Empire State Building.

I baggrunden Frihedsgudinden og Ellis Island.

Helt oppe kunne vi slippe for at fotografere gennem glasplader.

Da vi kom ned igen, fandt vi et sted, hvor vi fik lidt at spise.

Mænd står i kø for at få pudset sko.

Derefter gik vi atter ud i kulden, så lidt på skøjteløberne og gik en lille tur opad gaden.

Klik her for at se en lille video af skøjteløbere.

Klik her for at se Rockefeller Center på en lille video.

Vi samledes atter alle i bussen og kørte til den sydlige ende af Manhattan.
Første stop der var Wall Street.

George Washington udenfor Federal Hall.

New Yorks børs.

Børskurserne "løber".

Trinity Church.
Da den blev bygget i 1846 var det byens højeste bygning, tårnet er 26 meter højt.

Ved Trinity Church er der en del gamle grave,
bl.a. ligger Alexander Hamilton begravet der, og der er en mindeplade for ham.

Der står også et kunstværk/skulptur, det forestiller roden af det træ der stod ved Saint Paul's Chapel, træet væltede hen over kirken den 11. september 2001, og beskyttede dermed kirken, hvor ikke en eneste rude blev knust.

Vi kom atter ind i den varme bus, for at køre et lille stykke videre. Næste stop var Battery Park. I parken står denne bronzeskulptur, der tidligere stod mellem de to tårne, World Trade Center, skulpturen blev genfundet i ruinerne, og er nu stillet op, som den blev fundet.

Castle Clinton, et fort bygget til at forsvare Manhattan mod angreb fra søsiden.

Vi kunne se til Ellis Island og Frihedsgudinden.

Da vi gik lidt langs med havnekanten kom til til en skulptur, der er lavet til minde om de  druknede søfolk efter nazistiske ubådsangreb på amerikanske handelsskibe. Det anslås at 700 handelsskibe sank og ca. 6.600 søfolk druknede.

Andet sted i parken står The Universal Soldier, til minde om Korea-krigen. Alle lande der del-tog har deres flag repræsenteret, og i fliserne er der inskriptioner der fortæller hvor mange der faldt og hvor mange der var savnet fra de enkelte lande. Danmark var jo repræsenteret med hospitalsskibet Jutlandia og mistede ingen personer.

Fra havnefronten kørte vi atter et lille stykke, kort, men godt at komme lidt ind i varmen i bussen. Vi stod af ved Saint Paul's Chapel, der ligger lige ved Ground Zero. Udenfor kirken står en kopi af frihedsklokken, under klokken er der en grundplan over de tidligere byg-ninger på Ground Zero.

Den høje "blå¨" bygning er den første bygning, der står færdig,
af de bygninger der er planlagt på grunden.

Inde i kirken var der er mindeudstilling,
til ære for de brandmænd der mistede livet den 11. september 2001.

Vi fortsatte hen forbi en lille brandstation, der også ligger lige op ad Ground Zero. Udenfor brandstationen er der er mindeplade for de brandmænd fra denne station, der mistede livet den 11. september 2001. På den anden side af bygningen er der en stor mindetavle, for alle de brandmænd der mistede livet den dag, samt en plakat med billeder og navne på dem alle.

Vi gik videre (forbi nogle billeder af det der var ved at blive bygget på Ground Zero, bl.a. et 1776 fod højt hus, Frihedstårnet) og ind i World Finans Center, hvorfra der var udsigt til byggepladsen.

Da de to tårne styrtede sammen, var der 11 medarbejdere fra American Express´ hoved-kvarter, der var over i World Trade Center - de mistede livet, dette er en skulptur til at mindes disse personer. Skulpturen hedder De 11 tårer.

Vi gik en lille tur udenfor centeret, på grund af kulden blev det kun en tur hen omkring et monument, der mindes de irer der døde under hungersnøden. Alle planterne, der er benyttet, er importeret fra Irland.

Inden vi skulle videre, var der lige tid til, at Thorkild kunne få sig en øl.

Aftensmaden skulle vi nyde under er sejlads på Øst-floden og Hudson-floden. Det skib, Gislev Rejser plejede at benytte til dette, havde aflyst sejladsen i en periode. Så for at vi kunne få den sejltur vi iflg. programmet skulle have, havde Gislev Rejser lejet en yatch vi havde helt for os selv. Vi blev kørt ned til havnen og gik hen til skibet, Romantica, og gik ombord.

På den mellemste dæk startede vi med at få en velkomstdrink og nogle kanapeer.

Derefter gik vi nedenunder, hvor vi fik en lækker middag,
imens vi sad og så ud på New York i aftenbelysning.

Vi kunne også efter behov gå udenfor eller op på det øverste dæk for at fotografere, men det var meget koldt og umuligt at holde fotografiapparatet stille, så det blev nogle lidt underlige billeder, der kom ud af det.

Sejlturen tog 3 timer, og efter lidt kold ventetid på kajen, kom der en bus, der kørte os tilbage til hotellet. Vi var ved hotellet igen kl. 22.10.

Klik på kortet for at se ca. hvor nogle af dagens billeder er taget.