Tilbage til USA - The Wild West forside

Grand Teton National Park, cowboybyen Jackson

8. dag. Grand Teton National Park, cowboybyen Jackson. Der fortsættes sydpå gennem Yellowstone National Park. Her kører man midt igennem det aktive gejser-område. Der findes mellem 200 og 250 aktive gejsere og ca. 10.000 varme kilder i Yellowstone! Der gøres stop ved gejseren Old Faithful. ”Gamle trofast” sprøjter 25.000 liter kogende vand 40- 56 meter op i luften, gennemsnitlig hvert 79. minut, hvilket er en meget flot oplevelse. Herefter fortsættes mod syd og Yellowstone forlades, og der køres ind i Grand Teton National Park. Nationalparken er opkaldt efter det imponerende bjergmassiv med den 4.197 meter høje bjergtinde Grand Teton. Naturen her er uendelig smuk med mange søer og floder som kontrast til de stejle bjerge. Der bliver tid til en lille spadseretur, før der fortsættes mod wild west byen Jackson. Den gamle westernby er en sjov oplevelse. Byens centrum danner et kvadrat, og i midten ligger den lille bypark, hvor hver af de 4 indgange er markeret med en port af hjortegevirer. I centrum kan man også besøge den berømte Million Dollar Cowboy Bar, hvor barstolene er skiftet ud med hestesadler! Overnatning i Jackson.

Mandag den 12. september 2011.

Vi kørte fra hotellet kl. 800 og begav os atter ind i Yellowstone National Park. Efter kort tids kørsel var der atter en lang kø, mange biler foran os holdt stille for at se et par Wapitihjorte. Vi nøjes med at tage lidt billeder gennem bussens ruder, da vi kørte forbi.

Kulderekorden i Yellowstone National Park er -54° C varmerekorden er 27° C. Om vinteren er det ikke ualmindeligt at der ligger 5-7 m. sne. En meget stor del af Yellowstone National Park er et stort krater af en  gammel vulkan. Der er stadig stor aktivitet i undergrunden, med små daglige jordskælv og forskellige former for varme der kommer op til overfladen.
Såfremt man ønsker at finde noget lignende skal man til Island, New Zealand eller Sibirien. Men Yellowstone National Park er det sted, der er mest af det.

Vores første stop denne dag, var ved Fountain Paint Pot, hvor der bl.a. er en lille gejser.

Derefter stoppede vi ved Midway Geyser Basin, hvor der ikke var gejser, men det der hedder fumaroler. Der var mange flotte farver i det område.

Fodspor.

Vores sidste stop i Yellowstone National Park var ved Old Faithful, en gejser der springer ca. hver 90. minut, med mellem 14.000 og 32.000 l. kogende vand.

Da vi ankom, var der kun kort tid til næste gang den skulle springe. Så vi gik over til den med det samme, og efter ca. 20 minutters venten sprang den.

Vi havde en pause på 1½ time. Resten af tiden brugte vi på at ose og lidt småindkøb i souvenirerbutikkerne. Der var også et posthus, så vi fik købt frimærker og til slut købte vi vores frokost på en grillbar, et par sandwich som vi spiste i bussen, da vi kørte videre.

Thorkild fik sig noget Elgsavl.

Vi kørte ud af Yellowstone National Park gennem John D. Rockefeller Jr. Memorial Park til Grand Teton National Park.

Vi holdt en længere pause ved Lewis Lake.

Der var god tid til en lille gåtur langs søen.

En flok danskere nyder udsigten.

Jeg talte lidt med et egern, eller rettere, egernet skældte mig ud.

Vi kørte videre. I stedet for at køre ad hovedvejen til Jackson, drejede vi af og kørte en vej, der skulle være noget kønnere.

Vi holdt ind ved Jackson Lake to steder for at tage billeder.

Efterårsfarverne var så småt begyndt at vise sig.

Klokken var kun ca. 1600, da vi ankom til hotellet.

Dette hotel havde et nummereringssystem vi aldrig før har oplevet. I den bygning vi boede, var der 2 etager. Da vi kom ind gik alle der havde et nr. startende med 2 op på 1. sal - men det viste sig, at de værelser der begyndte med 2 lå på venstre side af gangen, og dem der startede med 1 lå på højre side af gange. Numrene i begge grupper fortsatte så efter samme system på 1. sal.

Udsigt fra hotellet.

Efter at have installeret os på værelset, havde vi tre timer inden aftensmaden. Det meste af den tid, benyttede vi ude i byen. Jackson er en lille hyggelig og overskuelig by. Jackson har kun 60 dage om året, hvor der er frostfrit.

Lønne havde taget for mange billeder på turen i forhold til, hvor mange hun i gennemsnit havde plads til pr. dag. Derfor fik hun sig et nyt fotokort på 32 GB, så behøvede hun ikke bekymre sig mere om plads på resten af turen.
Thorkild var ved at løbe tør for tid, derfor købte han sig et nyt batteri til sit armbåndsur.

Ja, vi så jo da en bjørn.

Aftensmaden fik vi på en restaurant der lå lige overfor hotellet. Vi kunne vælge om vi til hovedret ville have steak, laks eller kylling.

Efter aftensmaden gik vi alle en tur hen på Million Dollar Bar, hvor Gislev Rejser gav en øl. På baren er barstolene sadler og træværket er lavet af knudret træ.

Det var en noget speciel øl, så Thorkild reddede sig et par stykker foruden sin egen.

Lønne forsøgte sig med en anden øl.

Der kom ingen for at pudse Thorkilds sko.