Tilbage til Thailand forside

Udflugt til Petchaburi

Søndag den 20. januar 2019

Vi sørgede for at komme så tidligt op, at vi havde god tid til morgenmaden.

Kl. 8.30 havde vi en aftale med Tuk Tours, da vi havde bestilt en udflugt til Petchaburi.

Bilens indvendige udsmykning.

Første stop var ved det ældste tempel i Petchaburi. Modsat de andre templer vi havde set på turen, kommer her næsten ingen turister, så vi så på en hel anden måde, hvorledes templet blev brugt.

Et sted sad der en munk, som folk kom med offergaver til.

Forest af alle buddhaerne stod der nogle, som man sætter bladguld på. Folk kom i en lind strøm og satte guld på, imens vi var der.

Dette er de oprindelige thailandske tal der står på skufferne, de går mere og mere over til arabertallene, som store dele af verden benytter. Skufferne bruges til små sedler til en form for spådomme.

Bag templet er en stor pagode, der rummer 572 buddhaer. Buddhaerne er en form for gravsteder. Rige familier skænker penge til templet og får så lov at købe en buddha og sætte op. Under buddhaen er der et hulrum og en sten kan tages op. I det hulrum placerer man lidt af den afdødes aske. Nogle af buddhaerne var en form for familiegravsted, hvor der kommer lidt af asken under, når der er en i familien der dør. Enkelte meget rige har deres egen.

Lange ører symboliserer et langt godt liv.

Disse dyr bliver solgt, hvorefter køberne sætter dem så ud i naturen, vi husker desværre ikke, hvad det skal symbolisere.

Næste stop var ved Tham Khao Luang hulerne, som Rahma IV brugte til tempel. Han lod den store buddha, der står i grotten, bygge. Selvfølgelig er der også mange andre buddha figurer.

Grotten bliver ikke mere brugt som tempel, det er et museum nu, men også her kom der nogle med bladguld.

Denne liggende Buddha har lukkede øjne, det er symbol på, at den har nået Nirvana.

Der var en del aber ved grotten.

Sidste seværdighed vi stoppede ved, var sommerpaladset som Rahma IV lod bygge og boede i i sommertiden. Sommerpaladset er bygget i 1859 oppe på et 95 meter højt bjerg. Nu står paladset som museum.

Vi kørte med kabelvogn op til paladset. Skulle vi gå derop ville det tage 45 minutter hver vej.

Også her var der mange aber, og har man noget der kan spises eller drikkes i hånden, når man kommer op med kabelvognen, er det ret hurtigt i hånden på en abe i stedet for.

Frangipani.

Vi så kun selve paladset hvor Rahma IV boede. Der er en del flere bygninger spredt i området, men dem var det ikke planen, at vi skulle se.

Sidste punkt på programmet var en frokost nede i Petchaburi.

Efter frokosten kørte vi retur til hotellet i Hua Hin.

Om eftermiddagen var vi lidt ude at bade både i poolen og i havet. Havet var blevet lidt mere roligt, så vi skulle da lige prøve det; det var dejligt varmt.
Sidst på eftermiddagen gik vi op til hovedgaden, vi ville have en gang fodmassage, så vi valgte en af de mange steder, hvor der var mulighed for dette.

På vej derop, passerede vi Thamarinmarkedet, der har åbent 4 aftner om ugen.

Efter en afslappende time, fandt vi et sted, hvor vi købte noget aftensmad.

Thorkild købte som ofte før, noget han ikke anede, hvad var. Det viste sig at være en annanas med en seafood ret i. Annanasen kunne han så passende spise som dessert efterfølgende.