Tilbage til Borte med Blæsten forside

Atlanta

Albatros skriver:
Dag 2. Atlanta

Der bor omkring fem millioner mennesker i Atlanta, medregnet de kæmpe forstadsområder, der breder sig ud fra bymidten. Alligevel fremstår Atlanta som en køn by med mange træer og elegante huse. Downtown Atlanta har nogle af USA’s højeste skyskrabere, men i de ældre kvarterer finder man stadig fine, lave huse malet i smukke farver.

Vi skal på byrundtur i Atlanta, og derefter er resten af dagen til fri disposition – og der er nok at opleve på egen hånd.
I et rigtigt sydstatshus med veranda og hvidt stakit sad Margaret Mitchell i 1920’erne og skrev sydstatsromanen over dem alle, Borte med Blæsten. Kærlighedshistorien mellem Scarlett O’Hara og Rhett Butler udspiller sig blandt andet i Atlanta under og efter borgerkrigen, og da den blev udgivet i 1936, blev den en stor succes. Romanen blev filmatiseret i 1939 og havde premiere i Atlantas Loew’s Grand Theater, som desværre ikke længere eksisterer. Det gør til gengæld Margaret Mitchells hus, som er blevet lavet om til museum.
En anden seværdighed, der trækker besøgende til, er Georgia Aquarium. Det hævder at være verdens største akvarium, og det er i hvert fald ikke helt ved siden af – her er bassiner med hvalhajer og belugahvaler, foruden oddere, piratfisk og en masse andre spændende havdyr.
Atlanta har også en fin zoologisk have med en populær pandabjørnfamilie. Man kan også besøge borgerrettighedsforkæmperen Martin Luther King jr’s grav, eller gå på nogle af de gode museer, der findes i byen – blandt andet High Museum of Art, Atlanta Institute for the Arts eller Georgia Museum of Contemporary Art. Her er også et dukketeatermuseum og sågar et Coca Cola-museum, som fortæller den berømte sodavands historie.
Skal du have en rigtig amerikansk oplevelse, så tag en burger på The Varsity på 61 North Avenue – en fastfoodrestaurant, som har ligget her siden 1929.

Søndag den 5. september 2010.
Der var bestilt morgenvækning kl. 7.00. Lønne sov godt lige til vækningen, men Thorkild (der havde fået sovet lidt i flyet) stod op tidligere og var gået en lille tur.

Kl. 9.00 samledes vi alle udenfor hotellet for at tage på en lille byrundtur. Vi gik først op til det hus, hvor Margaret Michel boede på et værelse, da hun skrev romanen: "Borte med Blæsten". Der er nu museum i huset.

Derfra kørte bussen os til Martin Luther King centeret. Først så vi hans grav. Vi gik ind i et hus for enden af vandet, i huset var der en del af hans private ejendele udstillet.

Også Martin Luther Kings nobelpris var udstillet.

Der var også en lille udstilling over Rosa Park, der var kvinden der startede de sortes fredelige oprør, ved ikke at ville rejse sig og give plads til en hvid mand i en bus.

Vi gik forbi nogle "Shot Gun" huse. Der er 4 rum i hvert hus, og i hvert rum boede der 8 personer.

Martin Luther Kings fødehjem. Han voksede op i et middelklassehjem, hans fra var præst.

Da Martin Luther King blev gift købte han dette hus, der ligger lige ved siden af fødehjemmet.

Vi gik hen til Martin Luther King Visitor Center. I parken lige derved, står denne statue, der viser en af personerne fra serien Rødder.

I denne vogn blev Martin Luther Kings kiste transporteret ved begravelsen.

Da vi havde set centeret, gik vi en lille tur og fandt et sted, hvor vi kunne købe lidt vand.

Atlanta var OL vært i 1996. Vi kørte ud til et atletikstadion fra OL, som nu er bygget om til stadion for Atlanta Braves, et baseball hold.

Dave (buschaufføren) gav os lige en homerun med bussen på parkeringspladsen inden vi stod af for at holde en kort fotopause. Vi troede vi skulle ind at se stadion, så vi blev lidt skuffede, da vi fandt ud af, vi kun skulle se det ude fra.

Stadion fotograferet med hånden/kamera gennem et gitter.

USA er meget handicapvenlig, bl.a. så vi flere steder mange handicappladser på parkeringspladserne.

Næste stop var Capitol, som vi skulle ind at se det, men første dør var lukket/låst. Det var alle de efterfølgende også, så det blev til en gåtur rundt om bygningen. Vi syntes det var lidt underligt, at der ikke var tjekket op på det hjemmefra, for os ville det have været logisk, at kontoret hjemme i Danmark lige havde tjekket, om der var åbent, da det var en søndag.
En Google søgning på Capitol Atlanta, da jeg skrev dette, gav mig i løbet af få sekunder oplysningen om, at der er lukket for publikum i weekenderne.

Kuplen er beklædt med guld, der er udvundet i det nordlige Georgia.

Rundt om Capitol stod der flere store magnolia træer med store frugter.

Vi kørte ned forbi Colas bygning, hvor der også er et stort besøgscenter, og hen til CNN, hvor vi stod af bussen. Den fælles byrundtur var slut.

Vi gik ind i CNN bygningen og fandt et sted, hvor vi købte lidt frokost: Et par sandwich der næsten svømmede i fedtstof.

En CNN souvenirbutik fik vores besøg.

Den Jeep CNN havde i Irak i 1991. De var den eneste TV station der ikke var smidt ud af landet, inden Irak besatte Kuwait - det blev afgørende for at CNN blev verdensomspændende.

Thrane & Thrane er et dansk firma, der udvikler og producerer global mobil satellit- og radiokommunikation

Vi gik gennem Olympic Park Area, der blev anlagt i forbindelse med olympiaden i 1996 - 100 år efter det første OL i 1896.

Mange morede sig i vandet ved et computerstyret springvand, der er udformet som de olympiske ringe.

Fra parken tog vi en taxi tilbage til hotellet, hvor vi slappede lidt af, inden vi blev hentet.

Kort over det meste af vores byrundtur.
Thorkild har i ca. 5 år haft kontakt med Beverly Vernon, der bor i nærheden af lufthavnen i Atlanta.
De er langt ude i familie. Beverlys far, der er født i Danmark, flyttede til USA da han var 20 år i 1918. Thorkild og Beverly har fælles tipoldefar.
Beverly og John (den ene af hendes sønner) kom og hentede os, vi skulle med hjem på besøg hos hende. Beverlys anden søn Jamie kom også.

Vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag, til aften fik vi noget traditionelt mad, bl.a. en kartoffelsalat som Beverly er "kendt" for at lave.

Til dessert havde John lavet is, og hans kone Paula havde bagt en kage.

John og Jamie kørte os tilbage til hotellet, undervejs holdt vi ind et sted for at tage et par billeder.