Tilbage til Sri Lanka - Elefanter og Paradis forside

Colombo - Dambulla

DAG 3 | COLOMBO – DAMBULLA |
Transport til Dambulla, ananashave, elefantbørnehjem og Dambulla Grottetempel
Vi forlader storbyen til fordel for den kulturelle trekant. Undervejs ser vi en ananashave og hører om dyrkningen af ananas, og selvfølgelig smager vi på de søde og saftige frugter.
Senere besøger vi elefantbørnehjemmet i Pinnawala. Før briternes ankomst i 1815 levede der omkring 30.000 elefanter på øen, men i 1960’erne var bestanden tæt på at uddø. I dag, efter initiativer taget af den srilankanske regering, findes der hen ved 3000 elefanter på øen. Morgenen er fodringstid, og efter morgenmaden står den på det daglige bad i den nærliggende flod. Børnehjemmet er hjem for cirka 60 elefanter, hvoraf nogle er blevet forladt eller fundet forældreløse i junglen. De bliver passet, fodret og trænet af autoriserede dyreværnsfolk, og målet er at kunne sætte elefanterne ud i junglen igen. Vi ser elefanterne tage deres daglige bad og måske er vi heldige at se dem marchere tilbage til børnehjemmet. Det er et ganske festligt og underholdende optrin at se de store dyr komme trampende gennem de små støvede gader, imens de udstillede varer i de små boder langs ruten skyndsomt bliver fjernet af butiksejerne.
Hen på eftermiddagen ankommer vi til hjertet af den kulturelle trekant, hvor vi vil bruge de næste par dage på at udforske det arkæologiske paradis af steder udpeget af UNESCO og optaget på listen over verdensarven. Det er steder som den gamle by Polonnaruwa, klippefæstningen i Sigiriya, Dambulla-klippetemplet og den hellige by Kandy. Dette er vuggen, hvorfra Theravada-buddhismen og Sri Lankas rige singhalesiske kultur er blevet spredt ud over hele landet. Inden vi kører til hotellet besøger vi grottetemplerne i Dambulla, udpeget af UNESCO som verdensarv og det mest imponerende af Sri Lankas templer. Grottetemplet er på over 2000 kvadratmeter, vægge og lofter er rigt dekoreret med komplicerede mønstre og figurer, og samtidig huser templet 150 gyldne statuer. Den største statue er hugget ud af klippen og måler 14 meter. Der er fem separate huler, og for de energiske giver en tur til toppen en fantastiske udsigt over den omgivende jungle samt Sigiriya-bjerget, der rejser sig ude i horisonten. Den største hule kan dateres tilbage til det 1.-2. århundrede f. Kr. og tager pusten fra en af ren skønhed. Vægmalerierne følger klippens form så tæt, at mange tror den er beklædt med et bemalet klæde. Sidst på eftermiddagen ankommer vi til vores hyggelige hotel.
Der er denne dag inkluderet morgenmad, frokost og aftensmad.

Mandag den 6. februar 2012.

Kort tid efter vi var stået op, var der støj udenfor vores vinduer. Det viste sig at være en mand, der gik rundt og sprøjtede med myggegift.

Ca. kl. 7.30 kørte vi fra hotellet, vi skulle skifte hotel og havde en lang køretur på ca. 200 km foran os. 200 km. er meget, når gennemsnitsfarten er højst 40 km/t og vi også skulle gøre holdt nogle steder.

Vi holdt stille lidt ved en mark med ananas, så kunne vi lige tage et par billeder. Der bliver kun én ananas pr. plante.

Ved en bod med konge-kokosnødder stod vi af bussen, og fik alle en "drink". Kongekokosnødens saft er meget sundt, den er helt klar. Det er kun væsken der bruges, selve skallen bruges ikke til noget.

Tilbage i bussen smagte vi alle cashew-nødder.

Ved elefantbørnehjemmet i Pinnawala holdt vi en stor pause.

Vi startede med at gå ned til floden, hvor nogle af elefanterne var i bad.

De lavede dog også andet, udover at være i bad.

Derefter vekslede vi penge. Vi havde vekslet lidt hjemmefra, men de fleste andre, havde indtil da klaret deres udgifter ved kort-betaling; så vi fik vistnok alle vekslet, så vi kunne klare os en del dage.

Det var blevet spisetid, og imens de sidste elefanter blev vasket færdig, fik vi vores frokost.

Derefter fik vi demonstreret, hvorledes man laver prut-papir; og det var ikke toiletpapir.
En voksen elefant spiser 180-200 kg. om dagen, det medfører, at der kommer noget fast ud af den anden ende ca. 16 gange om dagen. Det der kommer ud, er ikke særlig omsat. Noget af det samles ind og benyttes til papirfremstilling.

Man starter med at koge det i vand og noget naturligt desinfektierende i 24 timer.

Derefter bliver det centrifugeret og blandet op med genbrugspapir i forholdet 50/50 og der tilsættes farve.

Denne masse bliver hældt ud i en "si" med vand, bliver jævnet ud, hævet og presset ud for vand.

Imellem de enkelte stykker papir bliver der lagt et tyndt stykke stof.

Når man har 35-40 stk. papir, bliver det valset og derefter hængt op.

Det vi så var et demonstrationsanlæg. Et andet sted havde de en fabrik, hvor ca. 40 kvinder var ansat i produktionen.

Der var selvfølgelig også en butik, hvor vi kunne købe noget "elefantpapir".

Elefant lavet af elefantpapir.

Vi gik op til det område, hvor elefanterne bor. Først så vi et sted, hvor der blev demonstreret, hvorledes elefanterne bliver fodret.

Vi så, hvorledes en voksen elefant ribber en gren/et blad og spiser det, men en gren kunne også bruges som en vifte af elefanten.

Nogle mindre elefanter drak mælk af flasker. Man kunne mod betaling få lov til at give en elefant en flaske mælk.

Vi gik videre hen til en mark, hvor der gik en stor flok elefanter.

Bagerst i en flok elefanter der kom gående, gik en elefant der manglede den ene fod, den havde engang trådt på en landmine.

I et aflukke stod en blind elefant, den skulle være stedets ældste elefant på ca. 70 år. Da den pga. sit manglende syn ikke må gå frit omkring, har den fået lov til at beholde sine stødtænder.

Vi gik videre ned til floden, hvor vi kunne prøve at ride på en elefant.

Så begav vi os videre ud af de snørklede og ujævne veje.

Vi standsede lige bussen ved et sted hvor de solgte bee-bee cigaretter.

Efter et par timers kørsel, holdt vi en pause, hvor der var mulighed for at købe lidt at drikke.

Der var nogle sjove skilte.

Derefter kørte vi direkte til hotellet.

Ved et skilt, der fortalte at der var vilde elefanter i området, så vi en vild elefant komme gående langs vejen.

Vi var fremme ved hotellet først på aftenen. Det var et dejligt stort værelse vi fik, det var godt, da vi skulle være der i tre nætter.