Tilbage til Sri Lanka - Elefanter og Paradis forside

Colombo

DAG 2 | COLOMBO |
Ankomst til Sri Lanka, indkvartering og overnatning på hotel, byrundtur og velkomstmiddag
Vi lander i Sri Lankas hovedstad Colombo, og efter indrejseformaliteterne, kører vi direkte til hotellet for at tjekke ind og for at slappe af i de skønne omgivelser.
Efter morgenmad på hotellet eller frokosten, som består af Sri Lankas nationalret nummer et, “Rice and Curry”, tager vi hul på vores spændende rundrejseprogram, og starter med at se nærmere på den pulserende storby, Colombo. Byen har været Sri Lankas hovedstad siden 1948, hvor landet blev selvstændigt, og er det i realiteten stadig, selvom den administrative hovedstad siden 1982 har været Sri Jayewardenepura-Kotte – blot 10 kilometer øst for Colombo. På vores tur rundt i den travle og dynamiske by med et miks af moderne liv og gamle traditioner oplever vi bl.a. Colombos havn og det tidligere fæstningsområde The Fort, der i dag er byens forretningscentrum med brede boulevarder og moderne bygninger, som står i skærende kontrast til de smalle krogede gader og traditionelle bygninger i det gamle Pettah-kvarter. Vi ser velhaverkvarteret langs strandvejen, universitetet og nogle af byens mange kristne kirker, buddhistiske templer og muslimske moskeer. Hen på eftermiddagen er vi tilbage på hotellet.
Der er denne dag inkluderet fortæring ombord på flyet samt morgenmad/ frokost og aftensmad i Colombo.

Søndag den 5. februar 2012.
Ank. Bandatanayike kl. 3.20

Vi landede i lufthavnen ved Colombo kl. 3.19 lokal tid, vi var da kun ca. 550 km. fra Ækvator, og der var 25° C.
Da vi havde fundet guiden Cornelius og lokalguiden Mansoor, og vi var nået op på det rigtige antal personer, kørte vi til hotellet, der lå ca. ½ times kørsel fra lufthavnen. Vi blev alle budt velkommen i bussen med en blomsterkrans.

På den modsatte side af midtergangen, hvor vi sad, sad et par nordmænd, og længere nede i bussen sad der yderlige to fra Norge. Cornelius havde ikke fået nogen information om, at der skulle være nordmænd med på vores tur, men lovede at tale lidt langsomt, så de ikke ville have for store problemer med at forstå, hvad han sagde.

Da Cornelius havde tjekket os alle ind på hotellet aftenen før, fik vi hurtigt vores værelser, da vi kom frem til hotellet. Der blev mysteriet om de 4 nordmænd også løst. Det viste sig, at det slet ikke var DaGama de rejste med. Heldigvis skulle de bo med deres rejseselskab på det samme hotel som os, og da deres selskab kort tid efter ankom til hotellet, havde de 4 danskere med, der meget gerne ville være sammen med os andre de kommende par uger.

Kl. 5.30 gik vi i seng, for lige at få nogle få timers søvn, men det var lidt svært at falde i søvn, og da vi stod op igen kl. 9.00 var det svært at blive vågen igen.

Efter morgenmaden gik vi en lille tur ned til vandet. Pga. af en kraftig understrøm var det røde flag oppe. Det frarådes kraftigt, at man bader når det røde flag er oppe. Vi kunne også se, der var meget strøm, og strandkanten skrånede voldsomt nedad.

Nogle lokale hyggede sig i strandkanten og en mand padlede ud i en af de små både.

Kl. 13.00 samledes vi alle - uden nordmænd - og kørte fra hotellet til en kinesisk restaurant, hvor vi fik vores frokost.

Derefter kørte vi på byrundtur og så noget af Colombo.

Dagen før havde der været stor fest i Sri Lanka. De fejrede den dag deres uafhængighedsdag, alle havde fri, og hele øen festede. Måske var det derfor, der var ret stille i gaderne om søndagen, hvor vi kørte rundt i byen.

Vi besøgte et supermarked, for at købe lidt rationer til evt. mellemmåltider og se hvorledes befolkningens vareudbud var.

Ved Gangaramaya Tempel, et buddhistisk tempel, stoppede vi, for at se nærmere på templet. Mange mennesker har gennem tiderne doneret gaver til dette tempel, og det mindede lidt om et loppemarked, noget af det vi med et godt Solveig-udtryk vil kalde brokkenski.

Udstillet i et pengeskab, var en masse små Buddhafigurer, de fleste af dem i guld. Også verdens mindste Buddhafigur.

Templet ejer nogle elefanter. Det er kun staten og templerne, der må eje elefanter i Sri Lanka.

Da vi skulle derfra, var der en del mennesker, der var begyndt at samle sig til et optog, der skulle gå en tur, vistnok rundt om templet. Vi besluttede os for at vente, så vi kunne se optoget.

Men inden det hele gik i gang, begyndte det at regne. Og da det ikke så ud til kun at være en lille byge, opgav vi og kørte tilbage til hotellet.