Tilbage Portugal forside

Universitetsbyen Coimbra.

4. dag. Universitetsbyen Coimbra. Til Portugals 3. største by og tidligere hovedstad (efter Guimarães) Coimbra. Byen er Europas ældste universitetsby og sammen med lokalguiden ses det gamle universitet, som blev flyttet hertil fra Lissabon, da man mente, at fristelserne dér var for store for de studerende. Eftermiddagen til fri disposition i den gamle by. Overnatning i Coimbra.
Hotel Dona Inês – 1 nat.

Lørdag den 15. september 2012.

Så var det slut med at bo på det samme hotel. De næste mange nætter, skulle vi kun sove 1 nat hvert sted. Kl. 8.20 pakkede vi bussen, og 10 min. senere var der afgang.

Nu gik det mod syd til Coimbra, Portugals 3. største by.

Billeder, der er taget fra bussen, har pga. en tone i ruden et grønligt skær.

Vi kørte på motorvejen derned, der var ikke meget trafik, så vi kom hurtigt til Coimbra. Vi kørte op til universitetet og var der lidt før den lokal guide, der skulle fortælle for os. Idet vi ikke måtte fotografere indendørs, har vi kun billeder af bygningerne udefra.

Der er 32.000 studerende og 60% af dem er piger. Mange studerende vælger at gå i universitetets officielle sorte kapper, den må de benytte fra andet år på deres studie. De mange mærker fortæller, hvor man kommer fra, hvilket fakultet man er tilknyttet og lignende.

Vi startede med at se det gamle bibliotek ”Biblioteca Joanina”, det er skænket/samlet af Joao 5. i begyndelsen af 1700-tallet. Da han havde samlet alle bøgerne, manglede han et sted at opbevare dem. Han byggede derfor et bibliotek ovenpå det gamle fængsel. Der er nu bøger både i det gamle fængsel i kælderen og i de tre sale vi så, i alt ca. 250.000 bind. Der er gjort meget ud af udsmykningen og det er et meget smukt bibliotek.

Link til billeder (Google-søgning) på Internettet.

Indgangen til biblioteket.

Biblioteksvagten = flagermus. Til at beskytte bøgerne for insekter, har man flagermus. Der er nogle huller flagermusene kommer ind i rummet af, så de er ikke til at se om dagen. Om eftermiddagen, når der bliver lukket for publikum, bliver der lagt tæpper over bordene, for at beskytte dem mod ekskrementer, og om natten er biblioteket så flagermusenes domæne.

Derefter så vi kapellet, som kun må benyttes af personer der har tilknytning til universitetet. Vi kom kort tid før et bryllup, så vi måtte gøre besøget kort. Da vi gik ud derfra, stod der en meget nervøs mand, og ventede på at komme ind, vi formoder at det var brudgommen.

Til slut besøgte vi bygningen med den store ceremonisal, den så vi fra nogle balkoner. Derudover så vi også nogle andre rum på 1. sal.

Så var besøget på universitetet forbi, og da vi gik derfra så vi bruden ankomme.

Bemærk den flotte dekoration på fortovet.

Bruden går gennem porten på kapper, som andre studerende har bredt ud for hende.

Bussen kørte os ned i midtbyen, hvor vi havde små to timer til at få lidt frokost, og gøre hvad vi ellers havde lyst til. Men det var ret varmt, så det blev ikke til så megen renden rundt i byen. Vi startede dog lige med at gå et stykke gennem gågaden, der var åbenbart markedsdag.

Derefter fandt vi en restaurant, hvor vi købte vores frokost.

Kl. 14.45 hentede bussen os og kørte os til vores hotel. Et rigtigt dejligt hotel, med rummelige værelser og swimmingpool, det var et godt sted for os at tilbringe den varme eftermiddag.

Vi hørte en del udrykningskøretøjer og observerede en del røg, så der var åbenbart ildebrand et sted. Det har været et problem i Portugal i denne sommer. Året har været det tørreste år siden 1878.

Sidst på eftermiddagen gik Thorkild en lille tur.