Tilbage Portugal forside

Porto, portvinens hovedstad - portvinsbesøg
bådtur på Douro floden.

2. dag. Porto, portvinens hovedstad – portvinsbesøg – bådtur på Douro floden – middag på lokal restaurant. Porto er en blanding af nyt og gammelt og samtidig en sand perle med charme og atmosfære. Med lokalguide på byrundtur til bl.a. hovedbanegården, som er smykket med kakler, rytterstatuen af Kong Pedro, domkirken og ikke mindst den gamle børs. Selvfølgelig besøges også et portvinshus, hvor vi smager den kendte vin, der har lagt navn til byen. Eftermiddagen er på egen hånd. Inden middagen på en lokal restaurant nydes en afslappende sejltur på Douro floden.

Torsdag den 13. september 2012.

Vi fik en god tiltrængt nattesøvn. Vi skulle ikke mødes før kl. 9.30 til dagens udflugt, så det var en meget blid opstart.

Udsigt fra vores hotelværelse.

Vi startede med at køre over en af broerne over Dourefloden til Gaia. Det er der alle portvinshusene ligger, hvor de blander og lagrer vinen. Vi besøgte Graham’s Vinhus. Efter at have set kæmpe trætanke, tønder og flasker med portvin, fik vi et par smagsprøver, og kunne evt. købe et par flasker portvin.

Turen gik tilbage til Porto, hvor vi besøgte den gamle børsbygning. Bygningen er meget prangende indvendig, men da vi ikke måtte fotografere derinde, er der ingen billeder derfra. Børsen er bygget på brandtomten efter et kloster, der brændte i 1842. Det tog 60 år at bygge Børsen, bl.a. fordi der er brugt meget granit, som er meget hårdt og besværligt at arbejde i. Der er også meget gips i bygningen, det er malet, så det ligner naturmaterialer: marmor, træ m.m.

Den gamle Markedshal. Bygningen bliver nu brugt til koncerter.

På pladsen udenfor Børsen og Markedshallen står der er statue af Henrik Søfarende.

Næste stop var oppe ved Katedralen, vi var ikke inde i selve Katedralen.

Derfra gik vi ned til banegården. Den er indvendig i den store hal udsmykket med billedfriser fra Portugals historie.

Byrundturen, start portvinshuset slut banegården.

Så var den fælles byrundtur slut. Bussen kørte tilbage til hotellet, men vi valgte at blive oppe i byen. Vi fandt os en Subway, hvor vi fik lidt at spise.

Efter maden købte vi billetter til en sightseeingbus, og tog med på en 2 timers tur rundt i byen. Først kørte vi lidt rundt i centrum af Porto. Derefter gik turen ud i den vestlige bydel, helt ud til Atlanterhavet, som vi kørte langs med til Douroflodens udmunding. Derpå kørte vi langs floden tilbage til den gamle bydel, Vi fortsatte en lille tur over til Gaia, hvor vi kørte hen langs kajen med de mange portvinshuse og retur til Porto.

Rådhuset.

Katedralen.

Den gamle børsbygning.

Den gamle Markedshal.

Statue af Henrik Søfarende.

Turen med sightseeingbussen.

Vi stod af bussen ved en lille park, hvor træerne har en cyste, der giver dem et spøjst udseende. En kunstner har lavet nogle skulpturer der stå i parken. Skulpturerne skal forestille personer, der er ved at dø af grin af at se på de underlige træer.

Det meste af eftermiddagen var gået, så det var tid for os at vende tilbage til hotellet.
Kl. 18.30 samledes vi alle i receptionen. Vi kørte med bussen ned til floden et sted, hvor vi kunne komme med en turbåd på en lille sejltur. Først sejlede vi lidt opad floden, så tilbage og et stykke ned mod udmundingen før vi atter vente om og endte ved udgangspunktet.

Sejlturen.

Lige i nærheden af turbådenes anlægsplads, lå den restaurant, hvor vi skulle have vores aftensmad, så der gik vi hen, og fik et godt måltid mad.

Efter maden kørte vi med bussen tilbage til hotellet, hvor vi skulle have ”batterierne ladet op”, inden næste dags oplevelser.