Tilbage Kina forside

Xi'an - Beijing

Tirsdag den 20. august 2013.

Kl. 600 var der morgenmad, og kl. 700 kørte vi fra hotellet ud til lufthavnen, vi skulle flyve til Beijing. I lufthavnen fik vi vores boardingpas, vi var næsten alle tjekket ind. Vi gik med det samme ud til gaten og bordede.

Vi fik morgenmad på flyet, og denne gang var det varme mad varmt.

I Beijing stod en ny lokalguide og chauffør og ventede på os. Denne gang havde vi fået en bus i noget højere standard end den vi havde i Xi’an.

Kørebanen længst til venstre på vejen var under OL i 2008 reserveret til sportsudøvere og VIP personer, der står stadig logo der viser dette på kørebanen.

Vi kom forbi Fuglereden på vores vej ind mod byen.

Vi kørte ud til sommerpaladset, vores første mål var en restaurant, hvor der var bestilt mad til os.

Sommerpaladset ligger ca. 10 km. fra Beijings centrum. Området har fungeret som sommerpalads, men det nuværende udseende er fra 1700-tallet. Paladset har flere gange været ødelagt, men er efterfølgende blevet bygget op igen. Det består af over 3.000 bygninger, broer, tårne, pavilloner og korridorer.

Efter maden gik vi over en nærliggende bro, for at komme ind i det egentlige område ved sommerpaladset.

De kejserlige bådhuse, hvor man kan sejle bådene hele vejen ind i husene.

Marmorbåden er for tiden under restauration, men man kan da lige ane lidt af den i vandkanten. Det er ikke en egentlig båd der kan sejle, men en form for terrasse.

Hele området er 30 km2, 2/3 af dem er søen. Søen er håndgravet og man benytter den nu til at dyrke ferskvandsmuslinger for at lave perler. Oprindelig blev den benyttet til øvelsesplads for den kejserlige flåde.

Den lange korridor er 728 lang og er fyldt med over 1.400 billeder med motiver fra forskellige egne af Kina. Vi gik en tur i noget af korridoren, og derefter langs med den.

Dragekongens tempel ligger på denne lille ø.

Vi var kommet så langt op af dagen, at vi skulle kunne få vores hotelværelser. Så vi kørte til hotellet og blev installeret.

Værelsesstandarden var faldet betragtelig, men det mærkedes nok også ekstra meget, idet vi havde haft nogle meget gode værelser hidtil på turen.

Vores værelse lå på 11. etage. Vi havde udsigt til en Hutong, noget af Beijings gamle byggeri, som der ikke er ret meget tilbage af. Vi kunne se, at den Hutong, der lå lige bag hotellet, har fået installeret elektricitet, det er der ikke i dem alle. Oprindelig er der i sådanne kvarterer fælles badeværelse og toilet.

Kl. 1830 mødtes vi, for samlet at gå ud at få vores aftensmad. Den fik vi på et nærliggende hotel.

Efter maden var det vores mening, at vi ville gå en tur i den gamle bydel, men det blev regnvejr, så det droppede vi.