Tilbage Kina forside

Wulong Scenic Spot

Lørdag den 17. august 2013.

Vi mødte op nede på dæk 2 kl. 800 – vi skulle alle på en heldagsudflugt til Wulong. Efter lidt venten, blev der meddelt i højtalerne, at vi ville være 15 min. forsinket, skibet sejlede stadig.

45 min. forsinket gik vi fra borde. Der var meget lavvandet, så for at komme op på kajen, måtte vi først gennem noget mudder og derefter op af en del trapper.

Byen, vi lå til ved, hedder Fulon, den har ca. 1.000.000 indbyggere. Også her en der en del nye huse med beboere, der tidligere boede længere nede i dalen.

Vi kom i en af de første busser der kørte, og så snart det kunne lade sig gøre, sørgede vores chauffør for, at vi kørte forrest. Vi syntes han kørte lidt aggressivt, og ind imellem tog nogle unødvendige chancer, f.eks. overhalede han flere gange ved et sving, og han måtte da også et par gange trække ind igen, fordi der kom modkørende. Han havde det vist ikke godt med, at kunne se en bil foran sig på vejen.

Vi kørte langs Wu, også kaldet Den sorte Flod. Det er en biflod til Yangtze.

I Den hvide Hest var der lidt trafikprop, det gav os mulighed for at fotografere lidt ud af vinduerne.

Efter ca. en times kørsel holdt vi en lille pause i Wulong. Kort tid derefter kørte vi på motorvej i ca. ½ time. Det meste af motorvejen var kørsel gennem tunneller. Der er ca. 80.000 km. motorvej i Kina.

Kina har mere end 2.000 nationalparker, de dækker 14 % af landet. Vi var på vej op til den mest kendte af dem, en slette kaldet Eventyrbjerget. Efter yderligere en times kørsel var vi fremme. Lokalguiden hentede billetter til os, så vi kunne komme med et lille tog rundt i parken. Nationalparken er ca. 100 km2.

Vi stod af ved første stoppested. For os var et ikke den store oplevelse, men for kineserne er det meget specielt, med så store vidder med græs og træer. Området blev åbenbart passet af køer og heste. På vejen derop så vi både køer og heste mellem træerne.

Efter ½ time stod vi atter på toget, og kørte en noget længere tur rundt i parken og tilbage til parkeringspladsen.

For at komme hen til bussen, skulle vi igennem et område med handelsboder. Der var en del boder med bl.a. røget/tørret hund.

Det var blevet frokosttid. Krydstogtskibet havde bestilt/købt mad til os på Fairy Maiden Mountain Holiday Hotel, der lå, oppe i det område, hvor vi var.

Vi kørte med bussen videre til Three Natural Bridges.

Overhaling.

Vi skulle ned i slugten og gå under tre naturskabte broer. For at komme ned i slugten tog vi først en elevator 80 m. ned. Vi var heldige, kort efter at vi var kommet ind i en lang kø, blev den meget længere.

Efter elevatoren var der 700 trapper ned i et meget storslået landskab.

Lige nedenfor trapperne ligger et posthus. Det blev bygget i gammel stil, i forbindelse med et filmprojekt for nogle år siden og har efterfølgende fået lov at blive stående.

Vi gik gennem slugten ad en 3½ km. lang sti. Der var dog nogle der købte en bærestol et stykke af vejen.

Der var også en enlig fugl, det var den eneste vi så, men vi kunne høre, der var et par stykker mere.

Så var der igen en lang kø, vi sluttede os til. Vi kørte op med nogle elbiler, det ville tage for lang tid, såfremt vi skulle gå op til den parkeringsplads, hvor bussen holdt.

Det var dagens udflugt og bussen vendte igen tilbage til Fulon og krydstogtsskibet.

Overhaling.

Klokken var efterhånden blevet 1900, så det var en god lang udflugt.