Tilbage Kina forside

De tre kløfters dæmning

Torsdag den 15. august 2013.

Skibet der lå ved siden af os, larmede en del, så det blev ikke den bedste nattesøvn vi fik. Kl. 615 begyndte vores skib at sejle, så vi stod op og nød udsigten.

Vi sejlede ikke ret langt, så lagde vi til. Det var fra dette sted, vi senere på formiddagen skulle på en lille udflugt.

Kl. 730 gik vi ned i restauranten for at få vores morgenmad. Der var en stor buffet i midten af lokalet, men da alle var kommet næsten samtidig, var der i starten lidt trængsel. Den vestlige del af udvalget var ikke så stort som på det tidligere hotel, men der var åbenbart også kun os og et tysk hold af vestlige turister. Ellers var det kinesere, der var om bord.

Kl. 900 samledes en del af os. Vi havde tilkøbt en udflugt til Tribe of the Three Georges, ind i en slugt, hvor der var demonstration af forskelligt fra den kinesiske kultur langs Yangtzefloden. Nærmest en form for frilandsmuseum.

Vi blev sejlet hen til slugten i en mindre båd.

Skarvfiskeri.

Vi gik op af en del trapper for at se et vandfald, der næsten var tørret ud…

Hængende kister. Det er ca. 2.000 år gamle gravpladser fra Ba-folket.

Vi overværede en demonstration af et traditionelt kinesisk bryllup.

Gåturen varede ca. 2½ time. Derefter blev vi sejlet tilbage til vores skib igen.

Tilbage på skibet fik vi lige et hurtigt bad, og så var vi nede i restauranten for at få lidt frokost. Vi kom lidt sent, så der var plukket godt ud af retterne, men så stod vi til gengæld ikke ret lang tid i kø for at få vores mad.

Så var det blevet tid til endnu en udflugt. For enden af en handelsgade holdt der en del busser, som skulle transportere os op til Den store Dæmning.

Vi kørte først op til en 185 m. platform. Her kan man tage billeder af dæmningen fra den side, hvor vandet bliver dæmmet op. Det var meningen at vi skulle have været derop. Men der var lukket denne dag pga. fare for tordenvejr. Og vi hørte da også det rumlede lidt i det fjerne. Tidligere på sommeren slog lynet ned i to personer oppe på platformen, og siden har der været lukket, når der var fare for tordenvejr.

Vi kørte lidt tættere på dæmningen, til et andet sted, hvor vi kunne se dæmningen tæt på.

Derefter kørte vi til et andet sted, hvor vi kunne se ned på sluserne. Der er to sæt sluser, et for opadgående og et for nedadgående trafik.

Der var også en bygning, hvori der er lavet en stor model af dæmningen og sluserne.

Så var der ikke mere på programmet, og busserne kørte os atter tilbage til skibet. Det sejlede dog ikke videre med det samme. Vi havde nemlig først tid til at komme gennem sluserne senere på dagen. Godstransport har fortrinsret til sluserne, så kommer der et fragtskib samtidig med et krydstogtskib, så skal krydstogtsskibet vige, selv om de har booket en tid.

Der skrives dagbog.

Kl. 1830 gik vi hen i skibets bar, det lå på samme dæk, som vi boede på. Her var Kaptajnen, Liao Shizhong, vært ved et glas champagne og en lille buffet. Også Maskinmesteren og øvrige overordnede deltog. De stod først linet op og bød os velkommen, da vi tog vores glas. Derefter stillede de sig oppe på dansegulvet, kaptajnen sagde noget på kinesisk (en anden oversatte til engelsk) og de blev hver især præsenteret.

Så dukkede der nogle flere op på gulvet, og de dansede alle. Først for os, derefter gik nogle af dem ud blandt gæsterne og bød nogle op til dans. Der blev danset både vals, uglesangen og tyrolermusik.

Det var blevet tid til aftensmaden.

Under aftensmaden begyndte vi lige så stille at sejle frem mod sluserne. Det gik langsomt med flere lange pauser.

Dæmningen.

Da vi endelig kom ind i sluse 1 gik det stærkt. Vi var tre skibe på en gang, et krydstogtskib foruden vores samt et skib der sejlede med containers. Da porten var lukket steg vandet ret hurtigt 1 m. på ca. 15 sek.

Vi skulle igennem 4 sluser i alt, og når vi skiftede til næste sluse, sejlede alle tre skibe frem på én gang – det hele var ret imponerende.

Sluseporten lukker sig bag os.

Et kik ind i slusen bag os, hvor det næste skib var på vej op gennem sluserne.

Ca. kl. 030 var vi kommet gennem alle 4 sluser. Det hele havde taget ca. 4 timer.