Tilbage Kina forside

Shanghai - Yichang - Yangtze River

Onsdag den 14. august 2013.

Denne dag kunne vi sove længe, vi skulle først af sted fra hotellet midt formiddag, så vi gav os god tid til morgenmad og at få pakket.

   

Da kufferterne var afleveret udenfor døren, var der tid til at gå en lille varm tur.

       

   

       

   

   

   

   

   

   

Kl. 1000 samledes vi i bussen og kørte til lufthavnen.

   

   

   

I lufthavnen sagde vi farvel til chauffør og lokalguide, for at flyve til Yichang. Flyet var dog over en time forsinket, med af sted kom vi.

   

   

   

   

   

Flyveturen tog et par timer, og undervejs fik vi lidt at spise. Heldigvis var det noget meget neutralt, der mindede meget om en dansk sammenkogt ret. Den varme ret kunne dog godt have tålt at være noget varmere, men der var dug på låget, så på et tidspunkt havde den været varm.

   

   

   

 

Da flyet landede fik vi et fint eksempel på kinesernes manglende køkultur.
Vi var kun lige landet, da en gut nede bagfra i flyet løb alt han kunne, og hvor der var andre, der var ved at rejse sig, der maste han sig forbi. Vi stod som vanligt, og ventede på, at de der sad på sæderne foran os, var gået ud; imens de kinesere der sad bag os, forsøgte at mase fremad.

   

Vi fandt hurtigt lokalguiden og derefter bussen, og så begav vi os ind mod byen Yichang. Der var stor forskel i bebyggelsen sammenlignet med Shanghai. Mange af de personer, der er blevet tvangsforflyttet i forbindelse med bygningen af De tre slugters Dæmning, er blevet flyttet til Yichang, så der var en stor ny bydel med mange højhuse.

   

   

   

Første stop i byen var hos en købmand, så vi kunne købe lidt drikkevarer til de næste dage.

Vi gjorde et holdt ved Tuija-pigerne. De var klædt i deres lokale klædedragter, og en af dem demonstrerede hvorledes de syr deres smukke silkebilleder.

   

   

   

   

Et af billederne var syet dobbelt, så der var motiv på begge sider.

   

Der var masser af smukke billeder til salg.

   

   

Det var blevet tid til aftensmad, så vi kørte til en restaurant, hvor vi skulle spise. Der var atter mange retter mad ved et stort rundt bord.

   

   

   

       

   

   

   

   

       

Vi kørte nu ud til det sted, hvor det skib vi skulle med lå ved kaj.

   

   

Vi kom forbi en bygning der lignede en dansk landsbykirke. En kinesisk industrimand havde været i Danmark, og syntes at landsbykirkerne var smukke. Da han kom hjem til Kina, byggede han sin fabrik i stil med en kirke. I tårnet holder domicilet til, selve fabrikken er i skibet af ”kirken”.

En fiskerestaurant.

   

Vi sagde farvel til lokalguide og chauffør og gik over på ”vores” skib. Det lå yderst, så vi gik over et andet skib for at komme om bord. Da vi kom om bord, fik vi lige en fugtig klud til at friske os lidt med og et glas te.

   

Vores bagage blev båret om bord af kulier. De bar kufferterne på et åg, fire kufferter af gangen.

   

Vi fik kahyt på 5. dæk, det øverste dæk med kahytter. På 6. dæk var der soldæk, fitness rum, massage m.v. Hjemmefra havde vi studeret skibet på deres hjemmeside, og den kahyt vi fik, var 5,4 m2 større, end standardkahytten som vi havde forventet at få – herligt.

   

   

   

Kl. 20.00 samledes vi for at få informationer om de næste dages program. Derefter var der for vores vedkommende dømt afslapning i kahytten.