Tilbage til Java & Bali forside

Lembongam

Den 28. marts 2015
Denne dag havde vi købt en udflugt til øen Lembongam med katamaranen AneeCha.

Vi blev hentet af en taxa kl. 8.00, vi kørte lige forbi et andet hotel, for at få yderligere et par med, inden vi kørte til havnen i Benoa. Vi ventede i terminalen til kl. 9.00. Så gik vi alle om bord. Der er plads til 45 på skibet + besætning, denne dag var vi 33 gæster.

Vi sejlede afsted og holdt os klogelig i skyggen, da vi vidste, at vi senere på dagen ville få masser af sol. Der blev serveret lidt morgenbrød og frugt imens vi sejlede.

Lidt før Lembongam så Thorkild en flok delfiner lege og springe højt op, jeg så kun lige lidt af dem.

Da vi kom til Lembongam skulle vi sejles ind til øen i en mindre båd. Den store færge mellem Bali og øen havde en terminal ude på vandet, så alle passagerer derfra skulle også med små både det sidste stykke.

Vi gik op til et område, som vi havde til rådighed imens vi var på øen. Der var hele tiden adgang til drikkevand, og der var mulighed for at klæde om til badetøj. Derudover var der nogle små opbevaringsskabe til vores tasker.
Vi gjorde klar til at komme ud at snorkle, vi skulle sejles ud til et godt sted, med en lille båd.

Der var en del fisk at se i vandet, men vi havde fået nyt undervandskamera, og
kendte det ikke så godt endnu, så det var svært at få nogle gode billeder.

Da vi kom på land igen, var der frokost.

Til sidst var vi på besøg i en landsby. Vi kørte til den med nogle Jeep, og vejene var MEGET hullede, store og dybe huller, så det blev en god rystetur, vi fik.

I landsbyen besøgte vi et hus, der var gravet ud under jordoverfladen. En mand havde brugt 15 år på at grave huset ud, derefter boede han dernede i 10 år. Han gravede huset ud efter inspiration fra religiøse legender, for at få et sted til meditation og leve beskyttet.

Det var meget besværligt, både at komme ned og op.

Nede var der kun få steder, hvor vi kunne stå oprejst, huset var noget labyrintagtigt med mange gange rundt. Som det står nu, var der ikke megen tegn på beboelse, men da han boede der, havde han både stue, køkken og badeværelse. Resten af hans familie boede i et almindeligt hus i landsbyen.

Vi kørte videre til et sted i landsbyen, hvor vi så, hvorledes de tørrede tang og forberedte plantning af tang. Tangen bliver bundet til et reb inden de planter det. Jeg formoder, det er for at det så er nemt at høste det. Fra tangen bliver plantet til de høster den går der ca. 1 måned.

Denne tang bliver hovedsalig brugt til kosmetik, den virkede meget gummiagtig.

Firkanterne i vandet er tangmarker.

Vi bumpede atter tilbage til udgangspunktet på øen.

Det var ved at blive tid for at vende tilbage til katamaranen, så vi kunne sejle til Bali igen.

Ved terminalen stod vores taxichauffør og ventede på at køre os tilbage til hotellet. Imens vi kørte denne tur, blev vi bedsteforældre til Agga på 51 cm. og 3.465 g. - vores første barnebarn.

Da vi var tilbage på hotellet tog vi lige en rask svømmetur i poolen. Så pakkede vi lidt vasketøj, som vi tog med ud i byen et sted, for at få vasket. Derefter fandt vi en restaurant, hvor vi kunne købe noget aftensmad. Vi fejrede Agga med en T-bonesteak.