Tilbage til Java & Bali forside

Yogyakarta

Den 16. marts 2015

Kl. 8.30 kørte vi fra hotellet, og vi kørte ca. 10 km. udenfor Yogyakarta til et sted, hvor vi kunne leje cykler.

Inden vi startede cykelturen, gik vi lige hen og så på Candi Sambisari et Hindu tempel fra det 9. århundrede, der lå tæt på udlejningsstedet. Candi betyder tempel.

Agastya-statue på den sydvendte mur.

Elefantguden Ganesha, der tørster efter undervisning, bruger stødtænder til at skrive med.

Durgha, Sivas kone, der laver en fejl som fører til undergang. Bestemmer over vores liv.

Fallos og Yoni, den højeste gud, der er frugtbarhedsguden.

Vi fik alle en cykel, og kørte afsted en lille tur på små veje og stier.

Vi holdt et lille stop, et sted hvor de var ved at tørre ris.

Der var også et træ med kærlighedsfrugter, som vi fik lov til at smage.

Rismark.

Mark med jordnødder.

Vi gjorde også holdt ved Candi Sari et Buddhistisk tempel.

Templerne er bygget af lavasten, og er ikke samlet med cement eller lignende.

Cykelturen sluttede ved Prambanan templet.

Det kaldes også Den Slanke Jomfrus Tempel. I det største tempel, Shiva templet, står en slank og jomfruelig Durga-statue, som ifølge legenden er en forstenet prinsesse, Rara Jonggran. Den skæbne ramte hende, fordi hun snød Prins Bndung Bondowoso. Han havde forelsket sig i Rara og hun stillede som betingelse for et ægteskab, at han i løbet af 24 timer skulle bygge 1.000 templer. Prinsen fik hjælp fra de underjordiske til at bygge templerne, og det så ud til at ville lykkedes dem. Men det ønskede prinsessen ikke, så derfor fik hun mange kvinder til at hjælpe sig med at tænde bål mod øst, så hanerne begyndte at gale. Da de underjordiske hørte hanen, skyndte de sig væk, idet de ikke kan tåle dagslys, og det sidste tempel blev ikke færdig. Prinsen var klar over, at det var fordi han var blevet snydt, at han ikke nåede byggeprojektet, så han forstenede prinsessen.

Hele tempelkomplekset blev dækket af lava, og gik i glemmebogen i mange år. Alt er endnu ikke gravet ud.

De tre store templer er til ære for de tre største guder. Shiva, der er den største og står for ødelæggelse. Vishnu, der står for beskyttelse og Brahma, der er gud for opbygningen.

De tre største guder er også en beskrivelse af livet, der slutter med det højeste, ødelæggelse/døden.

Det var blevet frokosttid, så bussen kørte os til en restaurant, hvor vi kunne købe vores frokost.

Der var en lille gåtur fra bussen hen til restauranten. Vi kom bl.a. forbi dette hus, der bliver brugt til at producere spiselige svalereder i. Det er specielle reder lavet af salanganer, rederne er udelukkende lavet af spyt.

Efter frokost gik vi lige over vejen, der var en bygning, hvor vi kunne se, hvorledes man laver skyggespil. Der var adgang til at se både foran og bagved scenen.

Så kørte vi ind til Yogyakarta igen til et sted, hvor vi kunne komme med nogle cykeltaxi. Vi kørte gennem gaderne mellem biler, knallerter og cyklister.

Målet var en chokoladefabrik, men da vi kom derhen viste det sig, at der ikke var gang i produktionen. Men vi kunne da købe lidt chokolade.

Derefter kørte cyklerne os atter tilbage til bussen.

Det var blevet kaffetid, så vi blev kørt til et lille hus, hvor vi fik vores eftermiddagskaffe, med nogle små lokale kager til.

Det var en Javanesisk hus, det kan man se på de 4 stolper i midten.

Så var dagens udflugt forbi, og vi blev kørt tilbage til hotellet, hvor vi lige tog en svømmetur i hotellets pool.

Dagens udflugt. - Den røde plet er der, hvor vi hentede cyklerne.

Kun ca. en time efter vi var ankommet til hotellet, kørte vi derfra igen. Vi skulle ud at se Ramayana balletten, og forinden skulle vi spise frokost samme sted.

Aftenhimmel.

Det lille tårn markerer Yogyakartas centrum.

Et sted nær centrum blev de fleste læsset af, de skulle køre i hestevogn hen til restauranten, men pga. allergi overfor heste, valgte jeg at køre med bussen hen til restauranten, og ventede der til de andre kom.

Thorkild var med en hestevogn gennem byen.

Vi skulle alle have sarong på for at komme i restauranten.

Der var en velkomstdrik.

Maden var en buffet.

Slangeskindsfrugt, den har vi ikke smagt før.

Efter maden så vi Ramayana balletten opføre et klassisk javanesisk stykke i en kombination af javanesisk dans drama og musik.

Forestillingen bygger på en del af Ramayana digtene, hvor Ramas kone Sita bliver bortført af dæmonkongen Ravana. Derefter følger vi Rama og hans bror Laksmanas kamp for at befri Sita med bistand af en hær af aber.

Under forestillingen kunne vi høre, at der kom en kraftig regnbyge, men da vi kom ud efter forestillingen, var det atter blevet tørvejr. Vi kørte da med bussen direkte til hotellet efter en lang og begivenhedsrig dag.