Tilbage

1. dag

søndag
den 12/9-2004

Jylland

Midttyskland

6533

Vi stod op kl. 0450, gjorde os færdige, pakkede bilen i mørke og kørte fra Svendborg kl. 600.

6535

Vi havde vejene næsten for os selv.

6540   6542

I Kolding kørte vi op til Autohuset Vestergaard LV, hvor Hanne kom og vi fik vores bil låst inde bag indhegningen,
inden hun kørte os ned til rutebilsstationen i Kolding.

6543

Der kom vi i en bus, der skulle køre os til Hylkedal rasteplads lidt uden for byen,

6544 6545

der mødtes tre busser og vi rokerede rundt alt efter bestemmelssted, en bus til Normandiet, en til Blomsterkysten (Italien) og vores til Irland.

Ca. kl. 840 kørte vi så sydpå. Ved Ustrup rasteplads syd for Haderslev holdt vi ½ times kaffepause
og de sidste deltagere steg på bussen.

Da vi atter kørte på motorvejen fik vi en del praktiske oplysninger af vores guide Dolores Bruun og chaufføren Torben Folmann.

Mellem Flensborg og Schleswig er der et stykke af motorvejen,
hvor der ikke er græs og beplantning mellem de to vejbaner, kun et autoværn. (Er ikke fotograferet).
Dette stykke motorvej blev anlagt under den kolde krig,
4 helikoptere skulle efter sigende hurtigt kunne fjerne autoværnet og vejen kan derefter bruges som flylandingsbane.
En rasteplads ved strækningen er udformet så fly kan vende på pladsen og nedenunder denne er der lagerplads til brændstof til flyene.

6548

6546 6549

Vi holdt middagspause ved Hollenstedt, og da vi atter var i bussen blev der delt sangbøger rundt og vi sang et par sange inden middagssøvnen.
På resten af turen blev sangbøgerne brugt, gerne en morgensang og var der af forskellige grunde ventetid, kunne den jo altid udnyttes til en sang.

6550

6551 6553

Vi så masser af motorvej denne dag, her er vi ved Duisburg.

6558 6559

Ca. 1735 var vi fremme ved vores hotel, Straelener Hof i Straelen, tæt på den Hollandske grænse.

6555 6556

Vi havde da siden den dansk tyske grænse kørt 582 km., dertil kommer vores tur til Kolding samt turen fra Kolding til grænsen, i alt ca. 686 km.

6567 6568

6569

6566

Udsigt fra vores værelse.

6560 6561

Inden aftensmaden gik Thorkild og jeg en tur ned i byen.

6570 6571

Selskabet der skulle til Normandiet overnattede også på hotellet.

6572

6573

Aftensmaden bestod af champignonsuppe, gullasch og kalkunschnitzler samt et dessertbord med budding, kage og vafler med diverse kompot til.