Tilbage Hawaii forside

Fly til Honolulu,
indkvartering på 4-stjernet hotel ved Waikiki Beach

Søndag den 20. januar 2013.

Denne dag valgte vi to andre morgenmad-menuer så havde vi prøvet dem alle fire.

Den karamelliserede banan var dog meget sød, og i vores øjne, nok mere en dessert end morgenmad.

Efter morgenmaden gik vi ind til nabohotellet, Hotel Hilton, for at købe frimærker (til næsten dobbelt pris). Vi fik derefter postet et kort i Hotel Hiltons postkasse.

Det var blæst op og der var blevet koldere, så der var bidende koldt. Da vi trak gardinerne fra på vores værelse var der frost på sprosserne mellem ruderne.

Ca. kl. 8.00 var vi alle samlet i bussen, og vi kørte til lufthavnen.

Der var masser af god tid, idet vi først skulle boarde ca. 11.15.

Vi skulle først med American Airlines til Los Angeles, en tur der tog ca. 4 timer og 4 min.

Da vi ankom til LA havde vi ca. 2 timers ventetid inden vi skulle videre med et fly til Honolulu.

Allerede inden vi lettede, fik vi information om, at vi efter ca. 2 timers flyvning, kunne forvente en kraftig storm. Vi blev løbende underrettet om de informationer kaptajnen havde om stormen, og da vi nærmede os, gik vi ned i betydeligere lavere højde, for at få så lidt gener af den som muligt. Det ”stormede” i ca. 45 min.

Thorkild kom til at sidde ved siden af en dame fra Molokai, og det viste sig at blive ret interessant. Hun arbejder som sygeplejerske, for de sidste 17 spedalske der er på øen. I mange år blev alle Hawaiis spedalske isoleret på en svær tilgængelig halvø Kalaupapa på Molokai. I 1969 fik de isolerede lov til at rejse frit, men mange af dem, havde boet der i mange år og ønskede ikke en anden tilværelse. Det er dem der nu er 17 tilbage af, de er mellem 70 og 90 år.

Sygeplejersken talte en del om Father Damien. Han var præst, og flyttede frivilligt sammen med de spedalske for at hjælpe dem. Da han døde blev han begravet på Kalaupapa. Han var oprindelig fra Belgien, og nogle personer derfra fandt ud af, at hans grav ikke var særlig velholdt. Belgien forlangte og fik hans jordiske rester til Belgien i 1933. Det var der så til gengæld en del på Hawaii der var utilfreds med, så i 1995 kom hans højre hånd tilbage til den oprindelige grav i Kalawao på Molokai. I 2009 blev Father Damien helgenkåret, og i den anledning kom hans højre hæl tilbage til Hawaii, den ligger nu begravet i Chatedral of Our lady of Peace, den kirke hvor han blev ordineret i 1864.

Vi ankom til Hawaii ca. 20 min. tidligere end planlagt, det er dejligt når det går den vej. Da vi havde fået vores kufferter, fandt vi meget hurtigt et par mænd at aflevere dem til igen, de kørte så kufferterne ud til bussen for os. Vi fik alle en blomsterkrans om halsen, og begav os derefter ud til den bus, der var bestilt til at køre os på hotellet.

På hotellet købte vi en enkelt sandwich, som vi tog med op på værelset som aftensmad. Vi fik et værelse på 14. sal, men fin udsigt fra altanen til Stillehavet.