Tilbage til Bulgarien forside

Bansko - Sandanski

Fredag den 8. september 2006

I programmet skriver 65 Rejser:

7. dag:

Kort byrundtur i Bansko inden vi fortsætter til Bulgariens største kurby Sandanski tæt ved grænsen til Grækenland.
Byen har landets højeste antal solskinstimer og et meget mildt klima. 2 nætter på det dejlige centralt beliggende Hotel Sandanski****. Alle værelser har balkon.
Aftentur til Bulgariens mindste by Melnik med kun 300 indbyggere. Byen ligger i en dyb dal smukt omgivet af næsten lodrette klipper.
I de smukke gamle huse er stueetagen indrettet til vinproduktion og lagring, og familien bor på 1. og 2. etage. Vinsmagning og middag i et af de berømte huse.

Vi startede dagen med en gåtur i Bansko.

Vi kørte til et nyt hotel i Sandanski.

Udsigt fra vores værelse.

Vi skulle til Melnik, en lille by hvor der bor 100 – 120 personer.

Ved Pyramidebjergene gjorde vi et fotostop. Bent (guiden) sagde 15-20 min., så vi så på vores ur.

Bent anbefalede, at man gik lidt opad, det ville give nogle bedre billeder;
så vi gik opad, fotograferede bjerge, udsigt og vindruer,
da der manglede 5 min. vendte vi om for at gå nedad igen – Thorkild konstaterede, at alle var gået ind i bussen, og kort efter kørte den…

Vi blev hurtigt enige om, at så måtte vi bare gå, vi vidste da i hvilken retning Melvin lå,
og det kunne da også være, at de på et tidspunkt fandt ud af, at de manglede os.

Bussen havde da også kun kørt nogle få hundrede meter, før den standsede og ventede på os.

Jeg tog bl.a. et billede lige da vi kom ud af bussen, og et da bussen kørte, og jeg kan se, der er 12 min. mellem de to billeder.

Bent sagde tidligere på turen, at man som guide altid skal tælle gæsterne, og gav samtidig et par eksempler på, at bussen var kørt fra gæster, sågar fra en guide engang.
Så nu overgår vi nok til et af eksemplerne på fremtidens ture – og mon ikke der også fremover bliver sagt et klokkeslæt i stedet for antal minutter?