Tilbage til Budapest forside

Besøg hos familien Boros og tur i Zoo - (regnvejr)

Lørdag den 15. maj 2010.

Desværre havde Andreas fået nogle maveproblemer i løbet af natten, og Eva et hold i ryggen. Samtidig stod vi lidt sent op, så med lidt forsinkelse var vi klar til at tage af sted. Vi skulle hjem til familien Boros.

Vi må sige, med lidt held i uheld, for forsinkelsen medførte, at Andreas nåede at blive så frisk, at han kunne klare dagens udflugt.

Først tog vi et langt stykke med Metroen ud til Gyõngyõsi utca. Derfra tog Eva, Åge, Vibe og Andreas en taxa resten af vejen. Vi andre gik et lille stykke hen til et stoppested, hvorfra vi skulle med bus.

De tre ældste på vej op fra metroen.

Ved stoppestedet stod der nogle træer med noget der lignede kastanjer. Vi forsøgte forgæves at få fat i en enkelt, så vi kunne se nærmere på dem. Jeg tog også en lille video af forsøget, men tog den på højkant, så derfor findes den kun på Facebook, da det er det eneste sted jeg indtil nu, jeg har kunnet dreje en video.

Bussen kom, så vi opgav projektet og kørte ud i nærheden af István og Ibolyas hjem. Det sidste stykke guidede Iben os på hukommelsen, hun havde sidst været der 6 år tidligere i 2004, da hun var 8 år.

Først samledes vi i stuen, Szilvia der er praktiserende læge, undersøgte Eva og gav hende en blokade. I stuen udvekslede vi gaver, vi fik alle et eller andet med ungarsk broderi.

Vi blev beværtet med et overdådigt formiddagsmåltid, de 4 gamle blev i stuen, imens "vi unge" sad ude.

Da "guiden" havde spist, trak hun ind i stuen for at være tolk.

Alle Istváns gamle billeder fra tidligere samvær mellem de to familier var blevet lagt på en USB-pen, så vi hyggede os med at se billeder og mindes tidligere udflugter sammen.

De 4 gamle og tolken blev hjemme, alle vi andre begav os i regnvejr mod en busholdeplads og derfra videre til Zoologisk Have. Det var egentlig meningen at vi ville i Tivoli, men vi var enige om at det pga. regnen nok var bedre at gå i Zoo.

Store dele af Budapest Zoo var nyrenoveret og dele var endnu ikke færdig. Det der var færdig så rigtig godt ud.

Det var lidt træls at det regnede, men ind imellem var vi indendørs, så var vi da i tørvejr.

I abehuset så vi også to homo sapiens i de indledende øvelser til en parring.

Vi endte i souvenirbutikken, hvor vi osede lidt og enkelte handlede. I mellemtiden var Ragnhild ankommet til Zoo. Den gl. István havde fulgt Eva og Åge tilbage til hotellet.

Vi gik til den nærmeste metrostation, hvor vi hilste foreløbig af med den unge familie. (Vi skulle atter møde dem senere på turen).
Klik her for at se en video fra vores tur i Zoo.

Den station vi var kommet til, var på den ældste linje fra 1894, som samtidig er den ældste metrolinje på kontinentet.

Et par regnvåde søstre.

Klik her og se en lille metrovideo.

Vi kørte med et stykke, stod af og fandt ud af, at det var for tidligt, så vi stod på den næste tog der kom. Senere stod vi af på den rigtige station og skiftede til den linje der havde station tæt ved vores hotel.

Vi orkede ikke at gå på restaurant denne aften, så på vejen hjem købte vi burgere/sandwich vi kunne spise til aftensmad.
Tilbage på hotellet syntes Thorkild der var noget musik på vores værelse, det viste sig at komme fra hans rygsæk! Det var hans kamera der spillede. Der var kommet vand i rygsækken, og der var trukket van ind i kameraet, så der lå vand bag skærmen.

Thorkild fik rystet det meste af vandet ud, han forsøgte derefter at tænde for kameraet, men det virkede ikke - surt. Det eneste sted der var en form for opvarmning, var på bordet over det skab hvor køleskabet stod. Der lagde Thorkild sit kamera og håbede på det bedste, men formodede at regnvejret denne dag, havde kostet ham hans kamera.

Det regnede stadig, og regnen tog til. Det medførte at det støjede en del i køkkenet, samtidig regnede det ret meget ind.

Klik her for at se en lille køkken-regn-video.

Værten var lidt utryg ved vandet mod/i el-installationerne, og på et tidspunkt besluttede han, at det var bedst at lukke køkkenet for denne dag. Derfor trak vi ned på Thorkild og Lønnes værelse.

På et tidspunkt afprøvede Thorkild sit kamera, og til al held virkede det igen.

Klik her for en lille aftenvideo.