Tilbage til Budapest forside

København - Budapest

Torsdag den 13. maj 2010

Kl. 6,50 forlod vi Svendborg for at tage på en lidt anderledes tur, end når vi ellers plejer at rejse.
Vi kørte til Nyborg, hvorfra vi tog toget til Københavns Lufthavn, hvor vi mødtes med 11 andre medlemmer af Lønnes familie - vi skulle på familietur til Budapest!

Vores datter Eva var i lufthavnen for at sige farvel til os alle. Dagen før havde hun fulgt Eva og Åge fra Hovedbanegården til deres hotel, og senere samme aften kom Marianne, Valdemar og Inger-Kirstine på besøg hos Eva for at overnatte der.

Med lidt hjælp fik vi tjekket ind ved selv tjek-ind; vi fik afleveret bagagen og kom gennem security. Det hele gik let og hurtigt.

Nogle af os brugte en frygtelig masse penge for at købe lidt at drikke og spise.

Inspireret af et par Tv-udsendelser lavede vi en lille lufthavns/rejsevideo.
Klik her for at se og høre starten på vores video, specielt Marianne som indtil denne rejse led af flyskræk, men turen med familien kurerede hende åbenbart.

Flyet lettede planmæssigt. Vi sad lidt spredt i flyet, men vi kunne da råbe hinanden op. Det var jo også kun en flyvetur på små to timer.

I Budapest landede vi lidt fra terminalen, så vi kørte et lille stykke i bus.

Derefter stod (nogle sad) vi længe, det føltes i hvert fald længe, og ventede på bagagen. Endelig kom den: men kun 3-4 kufferter, så gik der igen nogen tid inden alt bagagen fra København kom på båndet.

Vi venter på en bus.

Fra lufthavnen kørte vi først med bus til den nærmeste metrostation. Der købte vi 7-dages billetter der kunne bruges, både i bus, metro og sporvogn, så var det nemt at "transportere os" resten af ferien.
Som EU-borger rejser man gratis, når man er over 65 år - så Eva og Åge fik noget for EU-medlemsskabet!
Vi fortsatte videre nogle stationer med metroen og stod af, tæt ved hvor vi skulle bo.

2 døgn tidligere havde vi fået at vide, at der var lavet en overbooking, der hvor vi skulle have boet. Vi var derfor blevet flyttet til et andet sted. Et sted der var nyrenoveret og egentlig ikke taget i brug endnu, så vi blev de første der boede der.

Vi var fordelt i alle værelserne, så vi havde stedet "for os selv", det var rart, så behøvede vi ikke hele tiden at låse til værelserne, og vi kunne regere og fylde køkkenet som vi havde lyst til.

Vi fik fordelt værelserne og pakkede lidt ud, hvorefter de fleste af os gik en lille tur ud at handle ind til morgenmaden.

Champagnemutter på indkøb.

Tilbage på hotellet samledes vi i køkkenet, hvor vi hyggede os sammen et par timer.

Værtsparret gav en velkomstdrink (pálinka), det var hendes bedstemor, der havde lavet den. Vi fik den i snapseglas med "håndtag".

Efter et par timer gik vi ud på en kælderrestaurant i nærheden for at få vores aftensmad.

Et hus på vej til restauranten.

Imens vi ventede på maden sang vi bl.a. nogle ungarske sange med dansk tekst.
* Svinehyrden ser man tit, ud på marken traske.
* Heksemutter lod en tusse, riste som en ringkarusse.
* Jeg har fanget mig en myg.

For mad til 13 personer betalte vi i alt 57.745 - godt det ikke var danske kroner!
Derefter gik de fleste af os hjem, men Marianne, Ragnhild og Thorkild gik en lille tur i området ved hotellet.